Over 12 verschillende boeken

Lezen is hartstikke leuk en daarom meldde ik mij ook meteen aan voor de Boek per Week uitdaging (nee, geen challenge, gewoon een lekker Hollandse uitdaging) van de bibliotheek, die te vinden is via Facebook. De bedoeling is om 52 boeken te lezen in 2020. Ook als je niet verwacht dat je er zoveel zult lezen, is het leuk om de uitdaging te volgen, vanwege alle boekentips. De teller staat voor mij voor 2020 al op 6, maar ik heb ook nog het één en ander gelezen in de laatste maanden van 2019.

Familiegeheimen – Astid Holleeder
Na het lezen van Judas en Dagboek van een getuige, wilde ik ook het derde deel van deze Holleederserie lezen. In dit boek is Astrid positiever dan in de andere boeken. Ze heeft een aantal dingen verwerkt of geaccepteerd en kijkt met andere ogen naar de politie. Ze probeert, ondanks haar angsten, haar leven weer in eigen hand te nemen. Het boek is geen must-read, maar als je de eerste twee delen hebt gelezen, zou ik deze niet overslaan.

Lezen met ALS – Literatuur als levensbehoefte – Pieter Steinz
Maanden heb ik over dit boek gedaan. Niet omdat het niet interessant was, want dat was het wel. Het was voor mij namelijk het ideale ’s avonds-op-bed-boek: korte opzichzelfstaande hoofdstukken, want het zijn gebundelde columns. Hierdoor viel ik niet tijdens een hoofdstuk in slaap en hoefde ik ook geen verhaallijn vast te houden. De doorlopende verhaallijn is er trouwens wel. De auteur lijdt aan ALS en aan elk deel van zijn ziekteproces koppelt hij een boek. De meeste boeken waar hij over sprak heb ik niet gelezen en verwacht ik ook niet te gaan lezen, maar ik vond het ontzettend knap hoe hij dit heeft gedaan. Zijn ziekteproces is enorm treurig, maar hij weet troost te putten uit het feit dat hij nog kan lezen.

Donker water – Robert Bryndza
Het derde deel in de Erika Foster-serie las ik in snel tempo uit, want net als deel 1 en 2 was dit boek spannend. In dit verhaal komen een cold case en een huidige zaak met elkaar in aanraking. Het zat naar mijn idee iets minder goed in elkaar dan de eerste twee, maar toch zeker weer leuk om te lezen.

Harry Potter and the Philosophers Stone & Harry Potter and the Chamber of Secrets
Heel lang heb ik om beurten een Engels boek en een Nederlands boek gelezen, maar daar ben ik op een gegeven moment mee gestopt. Ik kreeg namelijk vaak boeken doorgegeven of kocht de Nederlandse versie, zodat anderen hem ook konden lezen. Mijn voornemen was dus om weer meer Engels te gaan lezen. Ik had zin om Harry Potters weer te herlezen. Ook al is dit de derde ronde en heb ik de films al een aantal keer gezien, blijft het leuk. Niet alles zit namelijk in de films en daardoor was ik een aantal dingen ook vergeten. Ook kijk je anders naar dingen als je de hele serie hebt gelezen en ik vind dat een heleboel echt knap in elkaar zit. In iets meer dan een week had ik de eerste twee delen uit. Binnenkort maar weer verder in deel 3.

Moeders Lichaam – Joris van Casteren
Voor de boekenclub kozen we Moeders Lichaam. Wat een apart boek. Het gaat over een man die het lijk van zijn moeder in huis bewaart, omdat dat haar laatste wens was. Natuurlijk is dit illegaal en daardoor gaat het laatste deel van het boek over het proces waarin hij terecht komt, nadat men het lichaam heeft ontdekt.
Het eerste deel van het verhaal gaat over zijn jeugd, zijn band met zijn ouders en wat hij heeft moeten doen om het lichaam van zijn moeder ‘enigszins fatsoenlijk’ op te bergen in huis.
Het is een heel aparte man die ook op alle vlakken in zijn leven aparte dingen doet en meemaakt. De zin ‘Oordeel niet, maar verwonder u slechts’ is op dit verhaal zeker van toepassing, al zal iedereen zeker een mening hebben over dit verhaal.

The Music Shop – Rachel Joyce
Rachel Joyce kennen we van De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry. Dat vond ik een mooi boek en toen ik over dit verhaal las, was ik ook meteen nieuwsgierig. Het verhaal speelt in de jaren 80 in een platenzaak, net als de CD’s in opkomst zijn. De eigenaar van de platenzaak heeft een bijzondere jeugd gehad waarin muziek een grote rol speelde. Hij neemt de tijd voor zijn klanten en raadt ze geen muziek aan die mensen mooi vinden, maar die mensen nodig hebben. De man komt voor allerlei zakelijk dillema’s te staan, want hij wil zijn platen niet inruilen voor CD’s. Daarnaast komt er in het begin van het boek een mysterieuze dame in zijn zaak op wie hij verliefd wordt, maar die hij vanwege ervaringen in zijn jeugd niet durft toe te laten.
Ik kwam slecht door dit boek heen, maar dat had vooral te maken met het feit dat ik steeds op Spotify of YouTube zat om de bijbehorende muziek op te zoeken. Gelukkig zijn er mensen geweest die al playlists aangemaakt hebben, dus het is raadzaam om deze te beluisteren voordat je het boek gaat lezen. Er zaten ook echt leerzame stukken tussen.
In het midden stond het verhaal wat stil, kabbelde wat voort, maar het einde las weer als een trein.

De Lavendeltuin – Lucinda Riley
Aangezien we nog even moeten wachten op de volgende zus van Lucinda Riley, besloot ik haar andere boeken te reserveren in de bieb. Dit verhaal vond ik net zo geweldig als de zeven zussen. Het speelt deels in het heden in een Engels landhuis en deels tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hoewel er wat voorspelbare elementen in zaten, las ik dit boek in één ruk uit.

Prachtig Lastig – Carla van Wensen
Een boek over sensomotorische reflexintegratie. Ik ga daar nu niet teveel op in (Google is je beste vriend), maar dit boek opent echt de ogen wanneer het gaat om onbewust gedrag, fysiek of sociaal onvermogen dat veroorzaakt wordt door reflexen die soms zelfs al tijdens de foetustijd geactiveerd of uitgeschakeld worden. Ik vind eigenlijk dat iedere ouder en iedereen die met kinderen werkt dit boek eens zou moeten lezen.

Nachtroos – Lucinda Riley
En ik kon alweer door met het volgende boek van Lucinda Riley. Ook dit was weer een mooi verhaal. Deze keer speelde het deel in India en deels in Engeland. Ik heb niet zoveel met India en de cultuur, dus dat maakte het boek voor mij iets minder interessant, maar ook dit boek had ik weer binnen een paar dagen uit. De volgende Lucinda ligt alweer klaar op mijn nachtkastje.

Salt Path – Raynor Winn
Over mensen die lange afstandswandelingen maken las ik al Wild en Camino. De hoofdpersonen in dit verhaal hebben echter een totaal andere reden om hun wandeltocht te beginnen: door verraad door een vriend/zakenparter wordt hun huis gevorderd om schulden die door die man veroorzaakt zijn af te betalen. Ook blijkt de mannelijke hoofdpersoon ernstig ziek te zijn. Ze kunnen nergens heen en besluiten om te gaan lopen en te slapen in hun tent. Het boek is een aaneenschakeling van ontmoetingen, afwijzing, wanhoop en teleurstelling tot ze de juiste persoon tegenkomen en hun leven weer de goede kant opgaat.

De jongen in de sneeuw – Samuel Bjork
Het laatste boek in deze rij last ik ook weer in no time uit. De serie over rechercheurs Mia Kruger en Holger Munch telt nu drie boeken en dit was het derde deel. Net zo spannend en verwarrend als deel 1 en 2. Pas heel laat in het boek begreep ik hoe het zat en dat gebeurt niet vaak. Het einde vond ik wel een beetje gek, maar desondanks weer een aanrader.

Genoeg leuke boeken dus! Hebben jullie ook nog leestips voor mij? Ik heb er nog 46 te gaan dit jaar.

 

Plaats een reactie