Nog meer boeken

Sinds mijn vorige blog eind maart heb ik weer heerlijk gelezen (ondanks dat ik me heb laten afleiden door een simpele, zoetsappige Canadese serie op Netflix). In de kast lagen nog cadeaubonnen voor in totaal 4 maanden Kobo+ (een abonnement via Bol waarbij je onbeperkt ebooks kunt lezen die onder dat abonnement vallen), dus een mooi moment om eens wat boeken van mijn leesverlanglijst te lijf te gaan. In willekeurige volgorde:

Doodsvogel – Samuel Bjork
Dit is dus echt zo’n boek waarbij ik alles uit mijn handen wil laten vallen en alleen maar wil lezen, lezen, lezen. Het was zo enorm spannend! Vaak heb ik al vrij vlot door hoe het zit en bij dit boek had ik ook wel een gevoel, maar pas tegen het einde wist ik het zeker. Als je van detectives en spannende verhalen houdt, is dit zeker een aanrader. Dit boek is bizar, goed geschreven en gaat alle verbeelding te boven. Ik ga absoluut de andere boeken van deze schrijver nog lezen.

Het meisje in het ijs – Robert Bryndza
Nog zo’n pageturner. Ook pas aan het einde van dit boek wist ik zeker hoe het zat. In het begin had ik wel even mijn vermoedens, maar zeker was ik niet van de zaak. In dit verhaal worden de ongeschreven regels van de Britse hogere klasse aan de kaak gevoeld. De zwemles van mijn kinderen kon me niet lang genoeg duren met dit boek. Elk vrije moment pakte ik het boek en het was enorm spannend.

Stalker in de nacht – Robert Bryndza
Zo spannend, dat ik meteen verder ging in het tweede boek van deze Erika Fosterserie. Dit boek was nog spannender dan het eerste, het kroop me echt onder de huid. Inmiddels is het ongeveer een maand geleden dat ik het boek (binnen twee dagen) uitlas, maar nog steeds moet ik er aan denken en roept het boek met terugwerkende kracht spanning bij mij op.
Wat wel grappig is, is dat ik in een boek verderop in dit rijtje, De Keuze, las dat Bryndza een Hongaars gerecht met schapenkaas is. De Oost-Europese achtergrond  van Erika Foster is regelmatig onderwerp van gesprek in de boeken van Robert Bryndza.

DJ – Kluun
Hoe anders was het met DJ van Kluun. Het was een Kluun, dus ik wilde het lezen. Het verhaal volgt een DJ die de hoofdpersoon nog van vroeger kent. Veel sex, drugs en geen rock en roll. Wel veel dance, trance etc. In dit verhaal moet schrijver v.d. Klundert een rapportage maken over DJ Thor. Zoals gezegd kennen ze elkaar van vroeger, maar de vraag is of dat goed is in dit geval. De eerste hoofdstukken kabbelt het boek een beetje voort en las ik maar door, gewoon omdat het een prima boek was voor ’s avonds op bed. Pas in het laatste deel van het boek, na een voorval, werd ik nieuwsgierig naar hoe het boek zou aflopen en zat ik in het verhaal. De laatste paar hoofdstukken zijn het toch wel waard om het hele boek te lezen.

Judas – Astrid Holleeder
Met enige twijfel begon ik aan dit boek. De gehele zaak is immers zo breed uitgemeten in de media, dat ik dacht dat dit boek totaal niet interessant zou zijn, want je weet toch al wat de uitkomst is. Toch vond ik het interessant om te lezen hoe Astrid Holleeder haar leven weergeeft en hoe de invloed van de mannen op haar leven, en dat van haar thuisgezin en huidige gezin, is geweest. Er zijn zoveel dingen waar een gemiddeld mens geen weet van heeft, waardoor mensen oordelen, maar als je niet in de situatie zit, weet je niet hoe het is. Hoe schoon zijzelf is in dit hele verhaal weet ik natuurlijk niet, maar het boek maakte me dankbaar voor het hebben van een onbezorgde jeugd en een vrije toekomst.

Dagboek van een getuige – Astrid Holleeder
Het tweede deel las ik ook. Dit ging in de eerste 75% over hoe de dames Holleeder zich tekort gedaan voelden door onze overheid. Misschien is het zo, misschien niet. Dat weet ik niet. Toch vind ik het knap hoe zij elke dag hun leven weer leven zo goed en zo kwaad als het gaat.

Maybe this time – Jill Mansell
Een boek van Jill Mansell vind ik altijd fijn. Ze pakt thema’s die realistisch zijn en die elk mens zouden kunnen overkomen. Natuurlijk is er altijd het wie-krijgt-wie-element, waarvan je weet dat het goedkomt, maar ook de dingen die er aan de keuzes ten grondslag liggen worden niet uit de weg gegaan. Een romannetje met precies genoeg diepgang om niet nep te zijn,

De Keuze – Edith Eger
Dit waargebeurde boek las ik voor mijn boekenclub, het boek waarin ik las wat Bryndza is, en het bestaat uit verschillende delen. Het eerste deel vertelt het verhaal van een Joods meisje in Hongarije ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Blijkbaar was er een bepaalde regeling in Hongarije, waardoor de meeste Joden pas in 1944 werden opgepakt. De hoofdpersoon Eva werd gedeporteerd naar Auschwitz, waar zij meteen al te maken kreeg met de willekeur van het geheel: binnen een seconde werd besloten links of rechts in de rij, leven of dood. Het eerste deel van dit boek vertelt het verhaal van haar jaar in Auschwitz, het jaar in waarin zij bijna alles verloor, waarin zij meer dood was dan levend en hoe zij zichzelf op de been hield. Ook worden terloops de gruwelijkheden van het concentratiekamp, de dodenmarsen en de mensonterende omstandigheden benoemd.
Het tweede deel gaat over het verhaal na de bevrijding. Het aansterken, het ontdekken dat er niets meer is en het toch doorgaan. De wederopbouw, de nasleep van de oorlog waarin de vooroordelen nog steeds bestonden en het niet kunnen verwerken van het trauma staan centraal. Ook dreigen er weer nieuwe gevaren.
De schrijfster probeert in deel 3 een  nieuwe leven op te bouwen in Amerika en loopt vast. Deel 4 gaat over zoektocht naar zelfbevrijding, deels door het helpen van anderen.
Dit boek heet natuurlijk niet voor  niks De Keuze. Het gaat erover dat je in elke situatie een mentale keuze hebt. ‘Niemand is de baas over jouw gedachten, niemand weet wat zich in jouw hoofd afspeelt.’ Dat is waar de kracht van dit verhaal ligt. Het eerste deel vond ik zwaar om te lezen. Tegelijkertijd vond ik dat als mensen die ellende daadwerkelijk hadden doorstaan, ik de moeite moest opbrengen om het te lezen. De rest van het boek vond ik prachtig en ik raad iedereen aan om het boek te lezen. Als het eerste deel te heftig is, sla het over en ga verder bij deel twee. Er zitten zoveel levenslessen in, dat het zonde is om die niet te lezen.

Na deze boeken ben ik natuurlijk niet klaar met lezen. Voor de boekenclub staat als volgende boek Grand Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeijffer op het programma. Ik heb het al in huis en heb zin om erin te beginnen.

Op mijn e-reader downloadde ik De Nachtegaal van Kirstin Hannah. De eerste drie hoofdstukken heb ik uit en ik ben benieuwd naar de rest.

Temperamentvolle kinderen
Tsja, daarvan heb ik er in ieder geval één, maar ik denk eigenlijk twee en zelf was/ben ik er ook één dus genoeg reden om het (eindelijk) eens te lezen. Overigens niet het eerste boek dat ik over dit onderwerp, maar daarover later misschien meer.

Als je nog leestips hebt, hoor ik het graag!

Plaats een reactie